Sabtu, 18 Ogos 2018

APAKAH ITU DIABETES DAN RINTANGAN INSULIN?


PUNCA RINTANGAN INSULIN


Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Entri Nur pada kali ini adalah berkenaan dengan diabetes ataupun dengan erti kata lain kencing manis. Kebiasaannya, diabetes ni ada DUA jenis.

JENIS 1: memang tidak boleh hasilkan insulin.
JENIS 2: samada insulin tidak cukup atau menghadapi masalah rintangan insulin.

Kali ni kita fokus yang JENIS 2 ye.

Apakah Ia insulin?


Insulin adalah salah satu jenis hormon yang dikeluarkan oleh pankreas kita. Ianya berfungsi untuk membantu penyerapan glukosa menjadi tenaga. Kalau insulin tiada maka huru hara lah glukosa dalam darah yang mana akan terlampau banyak tanpa ditukar kepada tenaga.

Punca Rintangan Insulin

  • Obesiti
  • Ibu hamil (gdm)
  • Stress
  • Ubatan steroid
  • Jangkitan kuman
  • Tidak bersenam
  • Diet tidak seimbang

Pankreas mengeluarkan hormon insulin. Tapi bila badan ada masalah rintangan insulin, pankreas tidak boleh menjalankan tugasnya dengan baik.

Contohnya, apabila kita makan, gula dalam darah sepatutnya ditukar kepada tenaga dengan bantuan insulin yang bertindak sebagai kunci untuk glukosa diserap oleh sel. Akan tetapi, bila kunci (insulin) jadi rosak, maka ianya tidak boleh bagi isyarat pada sel untuk serap gula tadi menjadi tenaga.

Insulin ni dia bawa gula tu nak masuk ke dalam sel, tok, tok, tok...dia ketuk pintu. Sel tak dengar la pula mungkin dia ketuk tak kuat tu sebab dah rosak kan. Jadi sensitiviti tak berapa kuat. Dah sel tak dengar dia tak buka la pintu nak bagi gula tu masuk.

Si gula ni pula duk berlegar dalam darah sebab tidak boleh nak masuk dalam sel. Si pankreas pula bila beraku keadaan macam ni dia pun panik dan hasilkan lebih banyak insulin. Lama kelamaan pankreas terpaksa bekerja keras untuk hasilkan labih insulin, akhirnya ia pun rosak sama.

Gambar kat atas menunjukkan yang glukosa tidak boleh nak masuk ke dalam sel.

Cadangan Suplemen Untuk Diabetes


Supelemen untuk diabetes yang dicadangkan adalah Vivix Shaklee. Vivix ni bukannya ubat untuk sembuhkan diabetes tau, ianya adalah suplemen tambahan. Vivix sangat bagus untuk mereka yang menghidap kencing manis.

Kandungan Vivix Yang Membantu Masalah Diabetes

Salah satu kandungan istimewa Vivix adalah polifenol. Polifenol inilah yang membantu mengawal keseimbangan paras glukosa dalam darah.

Apa Itu Polifenol?

Polifenol adalah satu sebatian dalam tumbuhan. Ia berfungsi sebagai antioksidan. Untuk tumbuhan, kewujudan polifenol adalah untuk melindungi tumbuhan itu dari kerosakan, bantu kuatkan dan bantu hadapi rintangan cuaca.

Salah satu khasiat polifenol untuk pesakit diabetes adalah membantu pengawalan glukosa dalam darah.

Di dalam Vivix terdapat bukan hanya satu gabungan polifenol, tetapi 15 gabungan polifenol hebat tau! Jikalau satu dah hebat, kalau berbelas? Lagi la hebat kan. Paling best, polifenol ini 10 kali ganda lebih hebat dari resveretrol. Resveretrol ini dikenali sebagai raja antioksidan.


Kalau nak rawat sesuatu biarlah dari puncanya. Dengan Vivix, kita perbetulksn punca dia di samping pesakit itu sendiri kenalah amalkan pemakanan yang sihat. Bila punca dirawat, barulah masalah dapat diselesaikan.

Bagi yang tidak mampu ataupun yang inginkan suplemen diabetes yang bajet, boleh cuba set di bawah ini.


B COMPLEX - Menukar makanan kepada tenaga iaitu dengan menukar lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga sekaligus mengurangkan masalah keletihan.

ZINC COMPLEX - Membantu pengeluaran insulin, mengekalkan fungsi insulin, seterusnya memperbaiki diabetes.


VITALEA - Mengandungi imbangan dan mineral yang lengkap.

VITAMIN C - Mengukuhkan kapilari dan salur darah dalam badan kita.

ALFALFA - Menstabilkan gula dalam darah.

CAROTOMAX - Menghalang penglihatan kabur.

Semoga entri Nur kali ini memberi manfaat kepada anda semua. Jikalau anda berniat dan berminat untuk dapatkan vivix, Nur cadangkan ambil 2 botol terus untuk melayakkan anda dapat keistimewaan daripada Shaklee.

Jika anda dapatkan 2 botol Vivix hari ini, anda automatik layak menikmati :-

- Harga penjimatan ahli
- Member kit
- Cash bonus
- Free postage
- Support group


 Bagaimana Untuk Dapatkan SET DIABETES Shaklee?



ATAU BOLEH HUBUNGI SAYA !

CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM : 0132904342
FACEBOOK : NUR SHARMINE
INSTAGRAM : @shaklee_nur
SHAKLEE ID : 1103081

COD : BAHAU, BANDAR SRI JEMPOL, BATU KIKIR, SERTING, JUASSEH DAN SEKITARNYA.

SEMOGA KITA DIKURNIAKAN KESIHATAN YANG BAIK BERPANJANGAN. INSYAA ALLAH

** Produk Shaklee tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Ini adalah produk suplemen.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan