Rabu, 17 Februari 2016

PSORIASIS PENYAKIT KULIT...TAK BAHAYA KE???


'ATASI PRORIASIS DENGAN SET KULIT SHAKLEE'....

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera....pada entry kali ni nur ingin bercerita dan berkongsi dengan pembaca2 sekalian mengenai salah satu penyakit kulit iaitu PRORIASIS...

Rendah diri, malu tertekan dan terasing antara perasaan yang dialami pesakit kulit psoriasis. Apabila penyakit menyerang, perasaan tidak mahu langsung berjumpa orang ramai membuak dalam diri.


  Kulit pesakit akan menjadi berbintik atau membengkak, bertompok merah dan kulit pada bahagian berkenaan menebal serta keras. Adakalanya tompokan sel ini berubah menjadi hitam akibat kehadiran melanin.

  Dalam masa beberapa hari, kulit yang tebal menjadi tua dan apabila sel mati, ia tertanggal sendiri sebagai kepingan putih berkilat. Bahagian kulit yang tebal ini juga akan terasa gatal dan panas seolah-olah terbakar.




 APAKAH PENYEBAB PSORIASIS?

 

  Perunding Dermatologi dan Pakar Bedah Laser, Dr Mohd Noh Idris berkata, psoriasia adalah penyakit kulit disebabkan oleh:

proses penggantian kulit berlaku terlalu cepat, iaitu dalam masa tiga atau empat hari, berbanding individu normal yang mengambil masa lebih kurang 30 hari.

faktor keturunan, misalnya jika ibu bapa menghidap penyakit sama, kebarangkalian anak mendapat penyakit itu mencecah 70 peratus.



PSORIASIS DI KULIT BADAN


PSORIASIS DI KULIT KEPALA


"Kepala, siku, lutut, tubuh badan dan muka antara bahagian yang sering diserang psoriasis, malah dianggarkan 30 peratus penyebab kepada penyakit sendi.."


JENIS-JENIS PSORIASIS


Psoriasis Plak

-Ini adalah jenis psoriasis yang paling umum terjadi. Jenis ini dapat menyebabkan ruam atau luka kering, merah, dan bersisik pada kulit yang disebut plak. Plak ini juga terasa sangat gatal atau pedih. Plak ini biasanya muncul di bahagian tubuh, terutama pada kulit lutut, siku, dan kulit kepala.

Psoriasis Kuku

- Gejala jenis ini meliputi:
  • perubahan warna kuku
  • cekungan kecil yang muncul pada kuku.
  • pertumbuhan kuku yang abnormal.
  • kuku tertanggal.

Psoriasis Kulit Kepala

- Jenis ini menyebabkan munculya sisik tebal dan terasa gatal pada sebahagian atau keseluruhan kulit kepala. Ruamnya juga dapat membesar hingga ke garis rambut. Bahagian kulit yang menggelupas akan berguguran dan kelihatan seperti kelemumur.

Psoriasis Inversi

-Jenis ini menyebabkan ruam merah yang halus pada kawasan kulit yang berlipat seperti bawah ketiak. Ruam ini akan bertambah parah akibat daripada gosokan dan berpeluh.

Psoriasis Gutata

- Gejala ini adalah bintik-bintik ruam menyerupai titisan air. Ruam ini berlapis sisik dan biasanya muncul pada bahagian atas tubuh seperti lengan, kaki, dan kulit kepala. Jenis ini sering diserang oleh anak-anak dan remaja.

Psoriasis Pustular

-Jenis ini menyebabkan ruam merah yang pedih sebelum akhirnya melepuh dan berisi nanah. Ruam tersebut dapat terjadi pada seluruh tubuh atau muncul di bahagian-bahagian tubuh tertentu, misalnya berkelompok di tangan, kaki, atau hujung jari. Biasanya psoriasis jenis ini yang menyebar diseluruh tubuh akan menyebabkan pesakit demam, menggigil, gatal luar biasa dan mengalami penurunan berat badan.

Psoriasis Eritrodermik

-Jenis ini dapat menyebabkan ruam menggelupas yang sangat gatal disertai rasa terbakar di seluruh tubuh. Jenis ini terjadi jika kadar cairan dan protein pada tubuh rendah dan boleh mengakibatkan dehidrasi, dan jantung gagal berfungsi dengan baik

Psoriasia Artritis

-Selain kulit iritasi dan bersisik serta perubahan warna kuku, gejala artritis psoriasis ini pelbagai dan dapat menyerang pada mana-mana sendi. Sendi yang terkena psoriasis ini akan menjadi kaku dan kerosakannya akan menular menjadi cacat yang kekal.



TIPS BAGI PESAKIT PSORIASIS


1. Ubah tabiat pemakanan iaitu lebihkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran terutama yang mengandungi carotenoid seperti tomato, mangga, lobak merah dan sayuran hijau.

2. Tambah aktiviti senaman ke dalam jadual harian atau mingguan anda.

3. Elakkan tekanan. Tambahkan aktiviti yang meningkatkan amalan kerohanian dan juga meningkatkan ketenangan diri.

4. Akupuntur.

5. Pengambilan suplemen yang bersesuaian.



Shaklee menyediakan suplemen kepada pesakit psoriasis, ini bermaksud ia bukanlah ubat, tetapi hanya suplemen yang dapat membantu meningkatkan tahap kesihatan pesakit.



APAKAH SET SHAKLEE YANG SESUAI UNTUK PENGHIDAP

PSORIASIS?

Apakah set yang sesuai untuk pesakit Psoriasis? Ini adalah sebagaimana cadanga Dr Weil dalam artikelnya iaitu:

1. Nutriferon : untuk meningkatkan pertahanan badan seseorang.

2. Omega Guard : bertindak sebagai terapi kepada ppenyyakit autoimmune seperti SLE, psoriasis                           dan lain-lain.

3. Gla : untuk melegakan keradangan dan kegatalan kulit. 
         Gla juga terbukti berkesan untuk mengurangkan masalah pada ppesakit ekzema, psoriasis            dan cronic inflammation. 
         Ia juga dapat membantu memberikan kesihatan kepada kulit dan rambut.

4. Vita E : untuk menentang radikal bebas yang merosakkan sel badan.
             : membantu memudarkan parut akibat psoriasis.

5. B Complex : untuk anti stress.

6. Vivix : untuk memperbaiki sehingga ke tahap DNA badan yang telah rosak akibat daripada                       radikal bebas.



ADA TESTIMONI TAK??

Tentulah ada. ^_^

Alhamdulillah, ada pesakit yang telah kurang kegatalannya dan kurang kulit bersisik. Dapat membantu orang yang memerlukan ni memberikan kepuasan dan kegembiraan yang tersendiri kepada diri saya. Saya bukanlah menjual semata-mata, sebaliknya ingin membantu dan berkongsi dengan lebih ramai orang untuk lebih sihat dan bahagia. Itu adalah satu amalan pahala buat diri saya.

TESTIMONI 1 - tiada lagi gatal dan kurang kulit kemerahan.



TESTIMONI 2 - tiada lagi kulit bersisik



Atasi Psoriasis Dengan Set Kulit Shaklee Sekarang!!



------------------------------------------------------------------------------------------------ 

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda dan keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dari rumah?

HUBUNGI SAYA DISINI!!!

CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM : 0132904342
FACEBOOK : NUR SHARMINE BAHARING
SHAKLEE ID : 1103081
COD : BAHAU dan JEMPOL, N9


SEMOGA KITA DIKURNIAKAN KESIHATAN YANG BAIK BERPANJANGAN. INSYAAALLAH



MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DARI MENGUBATI!!

Harga sebotol vivix hanyalah RM475 dan boleh bertahan sehingga 2 bulan. Beli 2 botol untuk lebih penjimatan sehingga 27%. FREE MEMBERSHIP!!!!!!



Hubungi saya segera untuk konsultasi 100% percuma!

DAPATKAN VIVIX DENGAN HARGA PROMOSI SEKARANG!!!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan