Jumaat, 10 Ogos 2018

KENAPA ENERGIZING SOY PROTEIN PILIHAN TERBAIK?


KEBAIKAN PROTEIN ESP SHAKLEE



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Entri Nur pada kali ini adalah mengenai soya yang diminati ramai iaitu Energizing Soy Protein (ESP). Kenapa esp menjadi pilihan terbaik? Kenapa ianya tidak sama dengan soya yang dijual di kebanyakan pasaran luar?




Untuk pengetahuan semua, ESP ni sama seperti produk-produk Shaklee yang lain iaitu berasaskan kajian saintifik dan melalui ujikaji klinikal. Bukannya soya yang kita rebus kacang, blend lepas tu tapis tau. No no no.

ESP ini ada ujian klinikal dan bukannya diperbuat daripada soya yang biasa-biasa. Ianya soya premium dan ada ujian kinikal dari saintis dunia. Ujian klinikal ini dilakukan untuk menguji keberkesanan ESP.

Terdapat banyak testimoni yang telah mencuba dan merasai keberkesanan ESP ni. Jadi terbuktilah ESP ini selamat untuk diambil. Jangan sama kan ESP dengan soya dalam kotak yang kita beli kat kedai runcit tu tau. Memang tak sama .

ESP SUSAH NAK LARUT?


Ada yang pernah bertanya “tak boleh ke bancuh ESP dengan air panas? Benda serbuk macam tu, kalau kita tak guna air panas, memang susah larut”

Haa, ESP tidak boleh dibancuh dengan air panas ye, nanti rosak dia punya nutrien-nutrien kat dalam tu. Ianya boleh dibancuh dengan air suam atau sejuk sahaja. Jangan bancuh terus dengan air panas.

Cara lain yang boleh dibuat ialah dengan shake atau bancuh dengan sudu lepas tu kacau laju-laju. Kalau shake lagi best, rasanya halus dan gebu. Blend bersama buah-buahan seperti buah naga pun sedap. Letak fresh milk lagi lemak berkrim. Kat bawah ni saya sertakan sikit resepi yang boleh dibuat bersama ESP ni. Tetiba pula rasa nak pergi bancuh ESP sekarang ni. Hihi


SMOTHIE ESP + MANGGA

ESP + DRAGON FRUIT

ESP + MANGGO + KIWI

KANDUNGAN ESP SHAKLEE




Protein terdiri daripada 21 amino asid. 12 daripadanya non essential amino asid iaitu yang dihasilkan oleh badan. Lagi 9 amino asid tu tidak boleh dihasilkan oleh badan dan perlu diambil daripada pemakanan seharian kita.

ESP mempunyai 9 amino asid penting yang badan kita perlukan. Jadi, cukuplah ambil ESP sahaja untuk lengkapkan 21 amino asid tersebut.
Salah satu amino asid yang kurang dan kerap hilang dari badan adalah amino asid lysine. Kesan daripada kekurangan lysine ni, kita akan rasa pening, rasa macam berpusing.

Disebabkan itu, kita boleh ambil ESP kerana ianya mampu membekalkan 9 amino asid tersebut. Soya kat pasaran tiada 9 amino asid ni ye. Jadi, jangan sama kan ESP dengan soya jenama lain.

Tanda-tanda kurang protein ini ialah kulit cepat menggeleber, selalu letih dan sentiasa ingin memakan makanan yang manis.




ESP bukan dimasak di atas dapur gas sama seperti kita masak soya tu tau. Sifat protein ni ianya tidak tahan kepada suhu yang tinggi. Contohnya, kita masak bahan protein yang lain, sebenarnya lebih 50% protein yang telah rosak.

Disebabkan itu, tidak cukup sebenarnya sumber protein yang kita ambil seharian. Hal ini kerana, lebih 50% sudah rosak dari yang asal.

Protein yang kita masak susah dicerna oleh badan sebab struktur dia berubah kepada bentuk gumpalan. Tetapi, ESP ni lain proteinnya. Ianya dimasak dengan suhu yang rendah supaya protein tidak rosak dari yang asal.

APA ITU GMO DAN NON-GMO?


GMO ni telah diubah genetik. Manakala NON-GMO ni tidak diubah genetiknya.

Tujuannya adalah untuk dapatkan hasil yang lebih cepat. Nak panjangkan jangka hayat supaya tidak mudah rosak dan nak mengelakkan daripada dijangkiti makhluk perosak. Contoh GMO petani lebih banyak dapat untuk sebab barang tidak mudah rosak.




ESP bukan GMO iaitu NON-GMO sebab ianya tidak diubah secara genetik dan ianya selamat. Soya kat pasaran luar biasanya GMO sebab soya ni permintaannya tinggi di seluruh dunia. Mereka nak kena keluarkan hasil yang banyak. Jadi, mereka guna teknik GMO supaya dapat hasil yang cepat.

Biasa kalau yang NON-GMO akan ada label NON-GMO. Tapi tengok jugaklah dari tanaman yang NON-GMO maka NON-GMO la. Tapi masih lagi ESP yng terbaik sebab ESP mempunyai 9 amino asid. Jadi, berhati-hatilah bila memilih soya ye.

KENAPA ESP TIADA KOLESTROL?


Ianya disebabkan oleh protein dari tumbuhan.




ESP ni sangat mudah diserap oleh badan sebab strukturnya semulajadi tanpa pengubahsuaian genetik. 1 tin ESP dari 30kg kacang soya.

KANDUNGAN GLYSEMIC INDEX (GI) DALAM ESP ADALAH RENDAH



APA ITU GI?


GI ni adalah kadar pertukaran sesuatu makanan kepada glukos. Makanan dengan GI yang rendah lebih baik kerana ianya tidak menyebabkan gukos dalam badan naik mendadak.



Berita baiknya, ESP adalah rendah GI. Jadi,pesakit diabetes juga boleh ambil ye dan ianya membantu untuk kenyang lebih lama kerana ianya ditukar keapda tenaga secara perlahan-lahan.

TESTIMONI ESP SHAKLEE


Di sini Nur sertakan sekali beberapa testimoni yang telah mencuba ESP Shaklee ni.


TESTIMONI 1


TESTIMONI 2


TESTIMONI 3


TESTIMONI 4


TESTIMONI 5


TESTIMONI 6


Semoga entri Nur kali ini memberi manfaat kepada anda semua. 



 Bagaimana Untuk Dapatkan ESP Shaklee?


ATAU BOLEH HUBUNGI SAYA !

CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM : 0132904342
FACEBOOK : NUR SHARMINE
INSTAGRAM : @shaklee_nur
SHAKLEE ID : 1103081

COD : BAHAU, BANDAR SRI JEMPOL, BATU KIKIR, SERTING, JUASSEH DAN SEKITARNYA.

SEMOGA KITA DIKURNIAKAN KESIHATAN YANG BAIK BERPANJANGAN. INSYAA ALLAH

** Produk Shaklee tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Ini adalah produk suplemen.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan