Rabu, 4 Mei 2016

STROK BOLEH DICEGAH: JANGAN PANDANG REMEH


CEGAH STROK SEBELUM MELARAT

   Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.. entri kali ni saya ingin bercerita mengenai strok..cakap pasal strok ni teringat saya pada arwah mak yang telah pergi meninggalkan kami 6 tahun yang lalu.. masa tu saya tingkatan 5 dan menduduki SPM tahun tu..Alhamdulillah, berkat sokongan dan dorongan orang2 sekeliling terutama ahli keluarga, saya dapat melanjutkan pelajaran ke UiTM..semoga mak ditempatkan dikalangan orang2 yg beriman..Allah lebih sayangkan mak..AL-FATIHAH...

Baiklah, jom kita berkenalan dengan strok ni...



APAKAH STROK?

Strok adalah serangan otak dan terjadi apabila bekalan darah ke otak terganggu. Otak adalah pusat saraf tubuh, mengawal setiap yang kita lakukan atau fikirkan, di samping mengawal fungsi-fungsi automatik seperti pernafasan.

Untuk berfungsi, otak memerlukan bekalan darah berterusan yang membawa oksigen dan nutrien yang amat penting. Apabila saluran darah di dalam otak anda pecah ataupun tersumbat, bekalan darah akan terhenti dan sel-sel otak akan kekurangan oksigen dan nutrien.

Bahagian otak itu mula mati. Anda mengalami strok. Dengan pantas, Dengan senyap. Kerosakan otak menjejaskan deria-deria anda, pertuturan dan pemahaman bahasa. Sebelah tubuh mungkin lumpuh, sikap, corak pemikiran dan ingatan terubah.

JENIS STROK

Terdapat dua jenis strok yang utama, dan setiap satunya mempunyai sebab yang berbeza. Jenis yang pertama, strok iskemia, terjadi apabila gumpalan darah menghalang arteri yang pergi ke otak dan mengganggu bekalan darah. Kerap kali, strok iskemia terjadi akibat dari timbunan kolesterol dan sisa lain di dalam arteri (atherosclerosis) selama bertahun-tahun.

STROK ISKEMIA

Jenis strok utama yang kedua adalah strok berdarah, di mana saluran darah di dalam atau di sekeliling otak pecah, menyebabkan pendarahan. Penyakit darah tinggi yang lama dan tidak dirawat menyebabkan tekanan pada dinding arteri, menambahkan risiko ia pecah atau berdarah.


STROK BERDARAH

Siapakah Yang Berisiko?

Beberapa faktor berlainan meningkatkan risiko strok, termasuk: 

1) Tekanan darah tinggi (hipertensi) yang tidak dirawat. Ini merosakkan dinding-dinding arteri.

2) Diet. Diet yang tinggi kandungan garam dikaitkan dengan tekanan darah tinggi, sementara diet yang banyak makanan berlemak dan manis dikaitkan dengan pengasaran permukaan dan penyempitan arteri.

3) Penyakit kencing manis (Diabetes). Mereka yang menghidap kencing manis mengalami lebih kemungkinan mengalami tekanan darah tinggi dan aterosklerosis, dan oleh itu lebih berisiko mengalami strok.

4) Pernah mengalami TIA. Dianggarkan seorang dari lima yang mengalami strok penuh pertama, pernah mengalami satu atau lebih TIA sebelumnya.

5) Fibrilasi atrium. Jenis degupan jantung yang tidak teratur ini meninggikan risiko pembentukan gumpalan darah di dalam jantung, yang kemudiannya mungkin tertanggal dan dibawa aliran darah ke otak.

6) Merokok. Ini mempunyai berbagai kesan negatif kepada arteri dan dikaitkan kepada tekanan darah yang lebih tinggi.

7) Tabiat minum (alkohol) yang kerap. Selepas beberapa lama, ia menaikkan tekanan darah, sementara kesukuan minum alkohol boleh menaikkan tekanan darah ke ketinggian yang berbahaya dan mungkin menyebabkan saluran darah di otak pecah.

8) Sesetengah jenis pil perancang keluarga. Ini boleh menjadikan darah lebih pekat dan lebih berkemungkinan bergumpal. Mereka juga boleh menaikkan tekanan darah.

Akan tetapi, terdapar juga risiko-risiko yang tidak dapat dikawal seperti umur, jantina dan sejarah keluarga.. Kalau diikutkan, arwah mak mungkin terkena strok disebabkan oleh sejarah keluarga sebab umur arwah mak masa tu baru 40-an dan arwah nenek memang ada penyakit 3 serangkai tu (jantung,kencing manis,darah tinggi)..

GEJALA STROK

Strok tidak terjadi tanpa amaran. Selalunya, ada tanda-tanda amaran. Dengan mengenali tanda-tanda ini dan mengambil tindakan segera untuk mendapatkan bantuan perubatan, anda boleh mengelakkan strok yang mendatang atau mengurangkan kesannya. Gejala-gejala utamanya adalah:


  • Kelemahan atau merasa kebas mengejut di sebelah bahagian badan. Tanda-tanda ini mungkin muka yang meluyut, meleleh air liur, merasa lemah pada tangan atau kaki.


  • Kekaburan penglihatan pada sebelah atau kedua-dua mata secara tiba-tiba.


  • Kesukaran bertutur atau memahami pertuturan, atau pertuturan yang tidak jelas.


  • Pening, kehilangan imbangan, kekeliruan


  • Sakit kepala yang teruk yang mengejut


  • Rasa mual atau muntah



KESAN STROK

Kesan-kesan strok berbeza dari seorang ke seorang, bergantung kepada bahagian otak yang mana telah terjejas dan takat kerosakannya. Bagi sesetengah orang, kesannya agak sedikit dan sekejap; yang lain mengalami kehilangan upaya yang lebih teruk dalam jangka panjang.

KESAN STROK
© National Stroke Association of Malaysia (NASAM). Hakcipta Terpelihara. Direka oleh ra°

Suplemen yang dicadangkan


Vivix Shaklee Si Tonik Ajaib
Kenapa Vivix seringkali digelar 'si tonik ajaib'?

Vivix mengandungi Anggur muscadine yang mempunyai 30 kromosom dan menawarkan fungsi imun yyang lebih tinggi dan sifat antioksidan yang lebih kuat..

Vivix adalah minuman sedap berperisa macam sirap anggur masam manis..sangat lazat dan istimewa..

Segar je rasanyya setelah kita minum..Vivix nie bagi tenaga dan juga pulihkan sel-sel yang rosak ye..

Ramai diantara kita sekarang yang ambil vivix untuk rawat penyakit mereka, diantaranya ::

- kanser
- buah pinggang
- kencing manis 
- darah tinggi
- strok
- gout
- kesuburan
- kegemukan
- kencing berdarah
- batu karang
- perokok

Tak rugi kalau kita hadiahkan sebotol Vivix untuk orang tersayang..suami,isteri,mak ayah atauppun keluarga yang lainnya. Insyaa Allah dengan kita berusaha pasti Allah akan berikan yang terbaik untuk kita..

Testimoni Vivix Untuk Strok

Testimoni 1 :

"Mak mertua saya kena mild strok haritu,alhamdulillah,dalam 3 hari minum vivix,dah boleh bangun katil sendiri."




Testimoni 2 :

"Alhamdulillah setelah hampir setahun saya berikan vivix,pertuturan suami semakin pulih dan doktor pun puji suami nampak semakin berseri-seri dan makin banyak cakap."




Testimoni 3 : 

"Alhamdulilah,,mak aku cakap pun dah lancar..pastu ada sikit tenaga...banyak bercakap la dari before ni.."






Vivix ni bagus untuk kesihatan dan kecantikan luaran dan dalaman..

kalau dilihat dari khasiatnya, vivix ni tak mahal..kerana khasiatnya lebih dari yang anda sangka..benda yang baik ni kalau mahal pasti orang cari kan..?


------------------------------------------------------------------------------------------------ 

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda dan keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dari rumah?

HUBUNGI SAYA DISINI!!!

CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM : 0132904342
FACEBOOK : NUR SHARMINE BAHARING
SHAKLEE ID : 1103081
COD : BAHAU dan JEMPOL, N9


SEMOGA KITA DIKURNIAKAN KESIHATAN YANG BAIK BERPANJANGAN. INSYAAALLAH



MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DARI MENGUBATI!!

Harga sebotol vivix hanyalah RM475 dan boleh bertahan sehingga 2 bulan. Beli 2 botol untuk lebih penjimatan sehingga 27%. FREE MEMBERSHIP!!!!!!

Hubungi saya segera untuk konsultasi 100% percuma!

















1 ulasan:

  1. Bahaya kan kalau dah kena strok...memang harus cepat amalkan Vivix...vivix kaya resveratrol dan boleh bantu pesakit strok pulih semula.

    BalasPadam